Nii jalgsimatkajate kui mägironijate kõige olulisem varustus on tõenäoliselt saabas. Paraku ostetakse seda sageli pigem värvi järgi või siis brändi tuntuse põhjal otsustades, selmet teha endale selgeks, mis teeb saapast sobiva jalavarju matkaoludesse. Järgnevalt mõned mõtted selle kohta, mida tasuks saabast otsides teada ja mille põhjal valik teha.

Esimese asjana olgu öeldud, et pole olemas universaalset, kõikidesse matkatingimustesse hästi sobivat saabast. Matkatakse/ronitakse ju nii kõrbes kõrvetava päikese all kui lausvihmas kui ka kõrgmägedes igilume peal. Üks ja sama saabas ei saa nii erinevates keskkondades kindlasti võrdselt hästi toimida. Siit ka esimene soovitus, enne kui hakkad saabast otsima, tee endale selgeks, millises keskkonnas neid kasutada plaanid.

Laias laastus võiks matkasaapaid jagada suvisteks, talvisteks ja nn standardsaapaks (kannatab jalutada nii suvises metsas kui mägedes mõõdukatel kõrgustel). Eraldi maailm on spetsiaalsed kõrgmäe saapad, millel on täisjäigad tallad automaatkasside kinnituseks. Siia kuuluvad ka nn Everesti klassi saapad, mida kasutatakse kõrgeimate mägede ronimisel. Matkajate enamusele jäävad spetsiaalsaapad kaugeks teemaks, see on pigem alpinistide pärusmaa ja vajaks eraldi artiklit. Sestap piirduks pigem tavalise matkasaapa ehituse uurimisega.

Saapad ja teadus

Enamus saapakasutajaid tõenäoliselt ei teadvusta endale, millistest osadest üks matkasaabas koosneb. Kuid just nende osade valiku ja kombineerimisega saavutab saapatootja saapale soovitud omadused. Sellest, kui tõsine on teadus- ja arendustöö selles vallas, saab aimu, kui lugeda SATRA 1919. aastal asutatud uurimis- ja testimisorganisatsiooni ajakirja. Tänapäeva kiirustavas maailmas ei saa mõistagi eeldada, et kõik saapakasutajad viiksid ennast kurssi saapa tootmise ja materjalide nüanssidega. See oleks töö kogu eluks ja see ongi töö nn saapakonsultantidele, kes nõustavad tootjaid saapa konstrueerimisel. Kui eelnevast midagi meelde jätta, siis saapatootja liikmelisus SATRA organisatsioonis ja pädeva konsultandi kasutamine saapamudeli konstrueerimisel on konkreetse saapa valikul heaks soovitajaks.

Teine pool asjast on testimine ja seda nii materjalide tasemel, valmistoote tehase testid ning praktiline testimine kasutuses. Selles viimases osalevad kaudselt kõik matkajad, kuid on ka eraldi nö testmatkajad, so matkajad, kes katsetavad reaalsetel matkadel erinevaid prototüüpe ja annavad tootjale tagasisidet toote arendamiseks. Muidugi eeldab see testmatkajalt elementaarseid teadmisi saapa ehituse osas. Hea saabas valmib koostöös tootjate ja praktikute kasutajate vahel.

Saapa anatoomia

Kui tõsine saapateaduse omandamine on täisajaga töö, siis mõned elementaarsed teadmised saapa ehituse kohta võiks igal kasutajal valiku hõlbustamiseks olla selged. Saapa ehituses tuleks eristada järgmiseid osasid:

Järgnevalt kõigest natuke pikemalt.  

Tald

Tald on saapa see osa, mis on kontaktis pinnasega. Sellest johtuvad ka nõuded selle materjali ja kuju osas. Tõenäoliselt on kõik kuulnud midagi vibram tallast. Tegelikult on Vibram üks kaubamärk paljude talla tootjate hulgas. Kuid kuna ta oli esimeste seas, kes hakkas tootma saabastele kummist nö roomikmustriga talda, siis on sellest saanud sünonüüm kõigile sarnastele taldadele. Idee saadi väidetavalt auto rehvide mustrist. Igal juhul asendasid need tallad kiiresti omaaegsed nahktallad, millele jääl libisemise vastu oli servadesse kinnitatud naastud (nn triikonsaapad). Sama tähtis kui mustri kuju ja sügavus on ka materjal, millest see tehtud on. Analoog auto rehvidega on väga paslik. Eristatakse koguni talvist ja suvist talda, kus erinevused on nii kummi koostises kui mustris. Lisaks heale pidamisele maastikul on talla oluliseks näitajaks ka tema vastupidavus. Kuna mõned kaljud on väga abrasiivsed, siis pole imestada, et saapa tallad võivad juba paari hooajaga siledaks kuluda. Kuigi tallatootjaid on tänapäeval nii mõnigi, on Vibrami originaaltallad ajale vastu pidanud ja selle kasutamine saapa mudelis pigem hea soovitus tootele, kuid õnnestunud variante on teistelgi tallatootjatel.   

Vahetald

Saapale annab optimaalase painduvuse/jäikuse vahetald. Matkasaabas peab ühelt poolt kaitsma jalga pinnase konaruste eest, selleks peab ta olema piisavalt jäik. Samas pole täisjäik saabas kõndimiseks anatoomiliselt sobiv. Optimaalne liikumine toimub raskuse „rullumisega“ kannalt päkale ja selleks peab tald olema ka mõnevõrra painduv. Täisjäika talda kasutatakse spetsiaalsete kõrgmäe mudelite puhul, kus kasutatakse automaatkasse ja kõndimine toimub lumes või liustikul. Täisjäiga saapaga kõval pinnasel matkates on suur oht oma liigesed ära põrutada ja need on kohmakad. Tald on liimitud vahetalla alla ja parematel juhtudel on seda võimalik ka vahetada, sarnaselt nagu vahetatakse kulunud rehvid. Kui muu osa saapast on veel korras, aga talla muster on ära kulunud, saab talla osa vahetada uue vastu. See eeldab aga, et tootja on läheduses ja nõus sellist tööd ette võtma.

Pealis

Saapa pealise tootmiseks kasutatakse tänapäeval väga erinevaid materjale. Klassikalise naha kõrvale on tekkinud mitmeid sünteetilisi kangaid ja plaste. Mingi aeg toodeti kõrgmägede saapaid lausa plastvalust, sarnaselt mäesuusa saapa plastist kokpitiga. Aga need on vist nüüdseks valikust kadunud, asendunud süsinikiududest materjalidega. Saapa pealis peab kaitsma jalga ilmastiku ja füüsiliste vigastuste eest ja tagama jalale optimaalsed tingimused funktsioneerimiseks, so hoidma jalad soojas ja kuivas. Sestap tuleb materjali valikul silmas pidada, et see oleks piisavalt tugev ja vormitud kujul, mis sobitub jala anatoomiaga. See on aga kaunis suur väljakutse, kuna inimeste jalad on väga erineva kujuga nagu ortopeedid kinnitada võivad. Pole haruldane seegi, et samal inimesel on eri number jalad. Suurim probleem eestlase jaoks on, et keskmiselt on meie jalalaba laiem kui Euroopa standard. Kui Euroopas on levinuim liistu täidlus 8 või 9, siis keskmise eestlase jaoks on optimaalne täidlus 10 ringis. Seega pole ime, et Euroopa tuntud tootjate matkasaapad on paljudele eestlasele lihtsalt kitsad, kuna nood on orienteerunud laemale Euroopa turule ja ei tooda Eesti turu eripära arvestava täidlusega mudeleid. Siinkohal tasub meenutada üleskutset Eelista Eestimaist. Eesti tootjad oskavad seda liistu valikul arvesse võtta.

Karmimatesse oludesse sobivad pigem saapad, mille pealis on valmistatud tervenisti vett hülgavast töödeldud nahast. See on kas ühest tükist sobivaks venitatud või siis erinevatest detailidest kokku õmmeldud. Tasub märkida, et iga õmblus saapa pealises on väike riskikoht, kuna see rebeneb tõenäolisemalt kui terve nahk. Matkasaapa pealis peab olema piisavalt kõrge, et ta toetaks pahkluud. Matkaväsimuse kontekstis ei suuda matkaja alati kontrollida, kuidas ja kuhu astub ja kui seal juhtub olema mingi konarus, on lihtne jalga väänata. Pahkluud toetav pealis aitab selliseid vigastusriske vähendada. Nahk on üpris hea kaitse ka füüsiliste ohtude vastu nagu oksarisu, kaljud etc. Ainus puudus nahal on tema suhteliselt suurem kaal ja asjaolu, et märgunud nahk muutub auru mitte läbi laskvaks.

Muutmaks saabast kergemaks ja ka vähem palavaks kasutatakse suvisematesse oludesse mõeldud saapamudelite puhul pealises naha ja kanga kombinatsiooni. Ka on suvistel mudelitel pealis sageli mõnevõrra madalam. Sellega võidetakse nii kaalus kui tagatakse parem „hingavus“, mis palavas rajoonis on oluline näitaja. Kui tegemist on päris madala pealisega, on tegemist enam mitte saapaga vaid nn trekingkingaga, mis sobib lihtsamateks trampimisteks väga hooldatud suhteliselt siledatel radadel, kuid mitte tõsisesse matkarajooni, kus tingimused on ettearvamatud.

Täissünteetilistest materjalidest (igasugused süsinikkiud ja muu kosmoseteadus) pealiseid kohtab pigem spetsiaalsete kõrgmäe saabaste puhul.

Protektorid

Kuigi saapa nahk on üpris tugev, looduse vastu ta ikka ei saa. Tõsisel marsruudil, kus vahel tuleb jalga täie jõuga nõlva rammida, kratsitakse saapa nina kiirelt katki. Teine koht, mis saab pihta eeskätt kasside kasutamisel, on kand. Selle vältimiseks kasutatakse väga tugevast materjalist kaitsekihte, mis liimitakse ja õmmeldakse pealise peale. Lisaks on matkasaapa ninaosa tugevdatud, nii nagu seda tehakse nt ka turvajalatsitel.

Membraan

Kuiv õhk on teatavasti parim kättesaadav isolaator nii matkaja jalanõudes kui riietes. Kuna inimese jalad higistavad, kellel rohkem, kellel vähem, siis tekib probleem, kuidas tagada, et saabas samaaegselt peaks vett, kuid laseks välja niiskuse, mida meie jalad eritavad, nii et saapa sisu jääks võimalikult kuivaks. Ka on märjad jalad oluline villide tekkimise risk, kuna märg nahk on õrn. Prostam viis saavutada jalale sobiv keskkond on saapa pealise nahka töödelda ainetega, mis muudavad selle teatud määral vett hülgavaks. Odavamate matkasaabastel seda varianti kasutataksegi ning kuigi need väljast nävad välja nagu korralikud saapad, kipuvad need omadused kiirelt kaduma ja saapaid tuleb spetsiaalse keemiaga kogu aeg taastada. Matkasaabaste varasemas ajaloos oligi tähtis roll erinevatel möginatel, millega saapaid töödeldi (nt hülgerasv). Matkajate seas käisid käest kätte õpetused, kuidas ise kummiliimist, rasvast, parafiinist ja millest iganes määre kokku segada ja see võeti matkale ka kaasa. Tänapäeval on korralikumad saapad läinud üle membraantehnoloogiale, nii nagu see on ka matkariiete puhul. Mebraantehnoloogia pioneeriks on Goretex oma teflonil põhineva PTFE membraaniga. Goretex on väga hea membraanitootja siiani, kuid erinevaid PTFE tehnoloogiat kasutavaid membraanitootjaid, kelle tooted on vähemalt sama head, on palju. Otsustavaks saab hind ja kuna Goretex oskab oma kaubamärgi eest korralikku raha küsida, kasutavad paljud saapatootjad oma saabastes soodsamaid membraane. Samas tuleb tõdeda, et tavatarbija jaoks, kes pole endale tausta teadvustanud, on Goretex silt tootel maagilise mõjuga, vähemalt Eestimaal. Olulisemgi kui „texi“ tootja on see, kas membraan vooderdab ainult pealist või ümbritseb kogu jalga nn sokimeetod. Goretexi kasutavad tootjad ei kipu sokimeetodit kasutama, kuna materjal on lihtsalt kallis. Nii peavad nende saabaste kasutajad lootma, et tallaühendused peavad ja vesi ei hakka seal mikropragudest sisse tungima.

Vooder

Membraan on õrn asi ja seda on vaja kaitsta mehhaaniliste vigastuste eest, eeskätt siis hõõrdumise eest. See saavutatakse voodrite kasutamisega. Ühelt poolt kaitseb membraani tekstiil, mis on membraani külge lamineeritud, see on see pool, mis on meil vastu jalga. Sellisest lamineeritud kangast õmmeldakse sokk. Membraani teist poolt kaitseb hõõrdumise eest vastu pealise materjali vahevooder. Vahevooder võib olla erineva paksusega ja see annab saapale ka soojapidavuse. Nn standard matkasaapal, ega eriti talvistel mudelitel on vooder paksem, suvistel mõistagi võimalikult õhem.

Paelutussüsteem

Kuigi tänapäeva jalatsitel on kasutusel väga erinevaid kinnitusviise - takjad, igasugused keeratavad lahendused etc, siis matkajalatsid on jäänud truuks vanale heale nöörimise süsteemile. Ilmselt on selle põhjuseks töökindlus ja võimalik et ka asjaolu, et matkajad saavad sõlmede tegemisega hakkama ja ei vaja igasuguseid kiirlahendusi nagu mõneaastased lapsed J. Aga omad karid peituvad ka siin. Esmalt tasub rääkida paelade kvaliteedist. Korralikud tänapäevased paelad kestavad vähemalt sama kaua kui saapad ise. Oluline detail on ka paela kinnitused. Ninapoolses osas on need tavaliselt lihtsalt läbijooksuga aasad (aitab paelade pingutust ühtlasemalt jagada), aga pahkluu juures on korralikel saabastel tavaliselt storpperhaak, mis võimaldab paelte pingutust reguleerida selliselt, et nina ja ülemise osa pingutused on erinevad. Selline lahendus võimaldab vastavalt vajadusele pingutada saapa ülemist osa rohkem, nt kui ollakse laskumisel. Tasasel pinnasel võib ülemise osa jätta lõdvemaks, et lasta jalal puhata ning võimaldada niiskusel saapast paremini eemalduda. Stopperid hoiavad saapa jalas ka siis, kui sõlm on juhuslikult lahti tulnud ja ülemise osa pingutus puudub.

Sisetallad (pinsolid)

Sisetallal on mitu funktsiooni. Esmalt peab see tagama kõndimisel mugavuse absorbeerides lööke, mida igal sammul saame, teisalt aitama kaasa higiaurude liikumisele saapa sees. Ka on need lisasoojustuseks pinnase ja jala vahel. Samuti annab erineva paksusega pinsolite kasutamine võimaluse „reguleerida saapa suurust“. Kuna paljud mägimatkad algavad palavast soojast orust ja jõuavad välja lumepiirist kõrgemale, on loomulik kasutada erineva paksusega sokke. See aga muudab kohe nõudeid saapa suurusele. Kui oled ostnud saapa, mis on sulle paras paksema pinsoliga ja õhema suvise sokiga, siis saad paksema soki puhul kasutada õhemat sisetalda ja saabas on endiselt paras. Erinevaid pinsoleid kasutades on võimalik saapa suurust pea poole numbri võrra reguleerida. Sokid ja saapad on ühe ja sama süsteemi lahutamatud osad, aga sellest kunagi edaspidi.

ETA LITE

etalite pisiNn egoistipliit, millest peaks üksi matkates täiesti piisama. Kahe inimese jaoks tuleks lisaks 0,5L kruusile juurde hankida 1 L süsteemiga sobiv pott. Grupis matkates on see lisavõimalus õhtul telgis üks lisajook vaaritada või öösel enne tõusule minekut hommikurüübe valmistada juhul, kui olud väljas ei võimalda/soodusta grupitoitlustust. Samuti on suurepärane variant olla nt Nepaalis trekkides või kus iganes ilmas ringi rännates kuuma joogi osas sõltumatu teemajadest.

Pliit kinnitub pooleliitrise ETA poti külge uudse ja lollikindla lukustussüsteemiga. Poti ümber on kuumuskindel kate, mis tagab energia efektiivse kasutuse. Pole probleemi kuuma joogiga potti ka palja käega tõsta. Poti sisse saab pakkida ka 100 gr gaasiballooni. Süsteemi saab kas nööri abil telgi esikusse üles riputada või toetada balloonijalgade peale (jalad on komplektis kaasas). Kolme väikse lisapoldi abil saab pliidi kohandada ka pannialuseks. Ballooni pole komplektis kaasas.

Neil, kellel on ETA LITE pliidisüsteem juba olemas, on võimalik lisaks soetada 1L samasuguse kinnitusüsteemiga pott (ETA LITE XL pott). Sellise komplektiga toidab kenasti ära ka kahese telkkonna.

 

 

  • Kaal - 360g
  • Võimsus - 1500W
  • Süüde - Piezosüüde

Hind -129 EUR soodushind kuni 4.07.2018 -95 EUR

Telli siit

 

ETA LITE XL POTT

etapott1 pisi

Lite pliidisüsteemiga ühendatav 1 L lisapott. Kellel Lite pliidisüsteem koos 500g kruusiga juba olemas, saab oma süsteemi mahtu suurendada. 1L potist peaks juba piisama kaheinimeselise telkkonna jaoks.

Pott on valmistatud anodeeritud alumiiniumist uudse tehnoloogiaga keraamilise kattega. Põhja all on liides, millega saab poti ühendada ETA LITE pliidi külge ning efektiivne soojusjaotur, mis aitab energiat säästa. Silkoonkattega kokku käänatavad mitte kuumaks minevad käepidemed. Kaas valmistatud BPA (Bisfenool A)- vabast läbipaistvast plastikust, mida saab kasutada ka kurnamiseks.

NB! Mitte ajada segi ETA 1L potiga, millel pole ETA LITE süsteemiga ühinevat liidest. Väljast vaadatuna näevad samasugused välja.

  • Kaal - 292g

Hind -39 EUR

Telli siit

 

ETA 1L POTT

etapott1 pisi

1 L ETA soojusjuhtimissüsteemiga pott. Varupott Eta Spider süteemile, mõistagi kasutatav ka teistel pliitidel. Tagab säästliku energia kasutamise, loe hoiab kokku kütet. 1L potist peaks piisama kaheinimeselise telkkonna jaoks.

Pott on valmistatud anodeeritud alumiiniumist uudse tehnoloogiaga keraamilise kattega. Silkoonkattega kokku käänatavad mitte kuumaks minevad käepidemed. Kaas valmistatud BPA (Bisfenool A)- vabast läbipaistvast plastikust, mida saab kasutada ka kurnamiseks.

NB! Mitte ajada segi ETA LITE 1L potiga, millel on  ETA LITE liides. Väljast vaadatuna näevad potid samasugused välja.

 

  • Kaal - 292g

Hind -40 EUR

Telli siit

 

PLIIDISÜSTEEM ETA SPIDER 

etaspider pisiPliidisüsteem Spider on hea valik oludesse, kus tuleb nt telgi esikus tormivarjus süüa vaaritada. Aluseks saab kasutada nt istumisalust, on ka variant süsteem spetsiaalsete trosside abil lakke riputada (trossid tuleb eraldi soetada).  Muidugi saab seda ka igal pool väljas kasutada.
Süsteemist piisab kuni 2 inimese toitlustamiseks, liitri vett saab kuumaks loetud minutitega. Kuumuse juhtimise ja tuulekaitsete süsteem tagab väga hea kütuse kasutamise efektiivsuse. Poti sisse saab pakkida 100 gr gaasiballooni. 1L ETA pott ja tuulekaitse kuuluvad komplekti. Süsteemi saab ümber seadistada ka vedelkütusele, milleks tuleb soetada vedelkütuse komplekt Ekspess Spider MF Kit. Komplektis on spetsiaalne ümbriskott, mille sees püsib toit soe pikemat aega. Süsteemi peal saab kasutada ka väikest panni nagu nt Primus Litech Pan. Balloon pole komplektis kaasas. Kõik, kaasa arvatud 100 gr ballooni saab kompaktselt teineteise sisse kokku pakkida. Praktiline kogemus näitab, et süsteemiga saab ka suure kuni 10L poti vett kenasti kuumaks ajada, seega sobib see ka suurema matkagrupi põhipliidiks.

 

  • Kaal - 600g (ilma lisadeta)
  • Võimsus - 2000w
  • Süüde - Piezosüüde

Hind -134 EUR , soodushind kuni 4.07.2018 -115 EUR

Telli siit

 

ETA SPIDER MULTIFUEL KIT

multifuel kit

 

Vedelkütuse süsteem, millega saab oma ETA Spider süsteemi kohandada ka vedelkütust tarbima. Väga vajalik neis rajoonides, kus gaasi hankimine on probleemne või puudub info, kas ja mida seal saada on. Gaasiballooni ju lennukiga kaasa võtta ei saa. Komplektis 0.35 L kütusepudel, multitööriist, düüsid ja kaitsekott.

 

 

Hind -69 EUR

Telli siit

 

PLIIDISÜSTEEM ETA POWER

etapower
 
Eta Spideri suurem vend. Sobib 1-4 inimeselise matkakrupi toitlustamiseks. ETA tehnoloogia võimaldab kuni 50% efektiivsemat gaasikasutust. Niiskuse ja tuulekindel. Poti suurus on 1.8l, millel on BPA-vabad, kummiga kaetud käepidemed. Nõud on teflonkattega. 
Süsteemi saab ümber seadistada ka vedelkütusele, milleks tuleb soetada vedelkütuse komplekt ETA Power MF Kit. Komplektis on  spetsiaalne ümbriskott, mille sees püsib toit soe pikemat aega. Süsteemi peal saab kasutada ka väikest panni nagu nt Primus Litech Pan. Balloon pole komplektis kaasas.
Kõik, kaasa arvatud 230 gr ballooni saab kompaktselt teineteise sisse kokku pakkida. Praktiline kogemus näitab, et süsteemiga saab ka suure kuni 10L poti vett kenasti kuumaks ajada, seega sobib see ka suurema matkagrupi põhipliidiks.

 

  • Kaal - 804g (ilma lisadeta)
  • Võimsus - 2000w
  • Süüde - Piezo

Hind - 99 EUR

 
ETA POWER MULTIFUEL KIT
multifuel kit
 
 
 
Vedelkütuse süsteem, millega saab oma ETA Power pliidisüsteemi kohandada ka vedelkütust tarbima. Väga vajalik neis rajoonides, kus gaasi hankimine on probleemne või puudub info, kas ja mida seal üldse saada on. Gaasiballooni ju lennukiga kaasa võtta ei saa. Komplektis 0.35 L kütusepudel, multitööriist, düüsid ja kaitsekott.

 

 

Hind -65 EUR

Telli siit

 

OMNIFUEL 

omnifuel pisiKõigesööja matkapliidi klassika, mis võitnud hunnikutes igasuguseid auhindu. Väga tugeva ehitusega ning võimas pliit, milles põleb nii gaas, autobensiin, petrooleum, diisel kui isegi aviobensiin. Vedelkütus on ainus võimalus suurematel kõrgustel, kus gaasipliidid enam ei tööta. Ka annab see võimaluse olla muretu kütuse osas tundmatutes rajoonides, kuhu lennates gaasiballoone kaasa ei saa võtta, ning kust kütuse hankimine võib olla problemaatiline. Midagi sellest suurest valikust ikka leiab. Kui lisaks soetada Primuse duo üleminek, siis on kütuseta jäämise võimalus üpris olematu.

Pliidil on lisaregulaator, millega saab ka kinnastega leegi võimsust reguleerida. Komplekti kuulub vedelkütuse pump, universaalne tööriist ning vahetusdüüsid erinevate kütuseliikide jaoks. Energia kulutuse optimeerimiseks tasub kasutada alumiinimumplekist soojusepeegeldit/tuuleekraani. Klaasriidega katmist tootja muidugi ohutuse eesmärgil ametlikult ei soovita, aga see praktika on reaalelus laialt kasutuses vähemalt nõukogude aegse kogemusega matkajate hulgas.

Oleme pliidi peal kuni 10 L potti kasutanud ja hakkama saanud, seega on see väga hea valik suurema grupi toitlustamisel.

 

 

  • Kaal - 464g pumbaga, 362g pumbata
  • Võimsus - 3000 W/10500 BTU/h
  • Süüde - manuaalne

Hind -199 EUR

Telli siit

 

EASYFUEL

easyfuelEriti lihtne ja lollikindel tugeva ehitusega gaasipliit. Saadaval kahes variandis, millest DUO versioon sobib lisaks keermega balloonidele ka nn klik süsteemiga balloonile. Emba kumba süsteemi balloone matkarajoonis ikka leiab, aga kui mitte, siis tuleb mõne vedelkütuse süsteemile orienteeruda. Pliit sobib kasutamiseks igal pool matkarajoonides kuni maksimum 4000m kõrguseni. Kõrgemal kipub gaas jukerdama. Piezo süütaja. Kogemuse järgi suudab kuni 10L poti vett keema ajada. Hea kasutada suurema grupi toitlustamiseks nii jalgsimatkadel kui kergematel mägimatkadel, mis väga kõrgele ei tiku. NB! ettevaatust katmisel, on oht süütaja plastikust kest ära sulatada. 

 

 

  • Kaal - 346g
  • Võimsus - 3000W
  • Süüde - Piezo

Hind -99 EUR soodushind kuni 4.07.2018 -90 EUR

Telli siit

 

TERMOS REISIKRUUS

termostass035 pisitermostass04 pisiVäike roostevabast terasest reisikruus, millel on hermeetiline joomisnupuga kaas. Kahekordne vaakumsein toimib termosena, mis hoiab joogi vastavalt soovile kas sooja või külmana. Saadaval kahes suuruses, 0,3L ja 0,4 L. On väga abiks, kui soovid kõrgmägedes teed soojana hoida või ka päevaks kaasa võtta. Erinevalt väiksest termosest on ülaosa piisavalt lai, et kasutada tassina ja sinna on mugav vedelikku valada.

 

 

  • Kaal - 235g 0,3L, 360g 0,4L
  • Värvid - must, valge, punane

Hind 0,3L -22EUR, 0,4L -24EUR

Telli siit

 

TOIDUTERMOS

toidutermos400toidutermos550

 

Suure avavusega termos nii vedeliku kui toidu sooja või külmana hoidmiseks. Saadaval 2 suurust, 0,4L ja 0,55L. Hea kasutada toidunõuna kõrgmäestiku külmas, kus toit tavalises kausis kipub liiga kiirelt jahtuma. Loob võimaluse oma toitu nautida ka veidi hiljem peale valmimist, nt soojas telgis või ka sooja toidu kaasa võtmiseks päevaks (nt kui hommikuputru üle jääb).

 

 

  • Kaal - 262g (0,4L), 315g (0,5L)
  • Värv - must

Hind 0,4L -27 EUR, 0,55L -29 EUR

Telli siit

 

VÄRVILISED TOIDUTERMOSED

varviline toidutermos

 

Erksavärvilised terasest toidtermosed. Hea looduses üles leida ja võimalus kaasmatkajatest erineda :). 350gr suurus peaks rahuldama enamuse naisterahvaste ja laste vajadused, suurematele meestele võib natuke väikseks jääda. 

 

 

 

 

  • Kaal - 265 g
  • Maht - 350 ml

Hind -14 EUR

Telli siit

 

TULERAUD

tuleraud

 

Tuleraud on kindel valik oludes, kus tavaline piezo/gaasisüütaja enam hästi ei funka (umbes alates 4000m) ja tikke pole mugav kasutada, nt paksude kinnastega kõrgel mäes või külmas talves. Tuleraud töötab nii lumes kui vihmas ja tema töökindlus ei kao ka kõrgmäes. Sädemete temperatuur 3000C, kestab tuhandeid süütamisi. Valikus kaks erinevat suurust. Mida suurem, seda mugavam paksude kinnastega kasutada, samas võtab aga rohkem ruumi.

 

 

  • Suurused - M ja L

Hind M -12 EUR, L -13 EUR

Telli siit

Hübriidkirka Stubai Pro Star

Stubai pro star pisiTootja Austria firma Stubai. Nn hübriidkirka, mis sobib nii liustikul liikumiseks kui ka lihtsamaks ronimiseks. Kirka vars on kergelt kaarja kujuga, mis on abiks, kui on vaja järsemal lõigul ronides kirka hammas jäässe toetada. Tera kuju ja suund tagab kirka parema jäässe haakumise ning säästab ronimisel sõrmenukkisid.

Tera on valmistatud karastatud terasest, T (technical) markeeringuga. Kestab ka tõsisemat jää raiumist nt ööbimiskoha ettevalmistamisel. Komplektis on vastupidav käerihm. Hea valik, kui plaanis on tõsisem mägimatkamarsruut või mõni lihtsama tehnilise tasemega tipuvallutus.

Optimaalse pikkuse valiku rusikareegel võiks olla, et sirgelt seistes ja alla rippuvas käes terast kirkat hoides, peaks kirka alumine teravik ulatuma umbes pahkluuni. Mõistagi on inimeste käed ja kehad veidi erinevate proportsioonidega ja ka inimeste käimisharjumused erinevad, aga üleltoodud põhimõttest lähtudes väga mööda ei tohiks panna.  

  • Pikkused   59cm (160-170 cm pikkusega inimesele), 66cm (170-180 pikkusega inimesele,) 73cm (180+ pikkusega inimesele)
  • Kaal  615-715g
  • Hind  99 EUR

Telli siit

Kirkatera kaitse

terakate

 

Universaalne elastsest plastikust terakaitse, mis aitab vältida vigastusi, mida terav kirka võib tekitada enda või teiste varustusele. Sobib enamuse kirkade teradele. Pikkus kummiga reguleeritav. Tootja Black Dimond.

 

 

 

  • Hind 10 EUR

Telli siit

Kassid GT Nuptse Evo Classic

 

kassid

Klassikalised nn rihmkinnitusega käimiskassid, mida saab kasutada iga matkasaapa või kasvõi tossuga :). 12 hammast tagab hea haakumise ka rasketes jääoludes. Kuigi kassid on eeskätt mõeldud jäisel marsruudil liikumiseks, saab nenedega ka lihtsamat jääseina ronida. Antobot vahetald hoiab ära lumepakkide tekkimise talla alla. Reguleeritavad suures vahemikus (jalanumber 36 - 47). Vastab EN893:2010 nõuetele, UIAA poolt sertifitseeritud. Tootjaks Itaalia firma Climbing Technology

 

 

  • Materjal - karastatud teras
  • Kaal   945g
  • Hind   85 EUR

Telli siit

Kassikott

kassikott

Lihtne kassikott, mis säästab muud varustust kassi tervate hammaste  ja pori eest, kui võtad kassid peale mudasel jääl kasutamist jalast ära ning pakid seljakotti.

 

 

 

 

  • Hind 11 EUR

Telli siit



Straton X3

 
Primalofti sisuga soe magamiskott mägimatkaks. Täispikkuses lukud, hetkel valikus vaid parempoolse lukuga kotid. Kotte saab teiste Hannahi kottidega üheks suureks kokku ühendada. Magamiskotil on kapuuts ja termokrae, mida külmemates oludes kasutada. Sobib 195 cm pikkusele inimesele. Temperatuur mõõdetud vastavuses EN 13537 standardile
 
  • Kaal: 1450 g
  • Temperatuurid: 10/1/-5/-22C (EN 13537)
  • Värvid: tumehall kollasega
  • Hind: 110 EUR  NB! kuni 14.04. 2014 tellijatele erihind 90 EUR 
 
 
 
Sherpa X3
Kerge süteetilise Primaloft Infinity täidisega kookonmagamiskott. Täispikkuses lukud, valida saab kas vasku või parempoolse lukuga koti vahel, mida omavahel saab üheks suuremaks ühendada.
Magamiskotil on kapuuts ja termokrae, mida jahedamates oludes kasutada. Kahes erinevas pikkuses (umbes pikkustele kuni 185cm ja kuni 195cm inimesele). Soojusisolatsiooni näitajad mõõdetud vastavuses Euroopa mõõtmisstandardile EN 13537. Väga hea valik mägimatkale.
    
  • Kaal: 1200g väiksem, 1250g suurem variant
  • Temperatuurid: 13/ 3/ -2C/ -18 (EN 13537)
  • Värv: sulehall, oranž
  • Hind: 100 EUR 

 

 
 
Bivak W X3
Kerge Izotherm Dura täidisega spetsiaalselt naistele disinitud kookonmagamiskott. Jalgade juures lisasoojustus. Täispikkuses lukud, valida saab kas vasku või parempoolse lukuga koti vahel, mida omavahel saab üheks suuremaks ühendada.
Magamiskotil on kapuuts ja termokrae, mida jahedamates oludes kasutada. Sobib kuni 175 cm pikkusele inimesele. Unversaalne valik matkaks nii mägedes kui tavalisel jalgsimatkal. Temperatuur mõõdetud vastavuses EN 13537 standardile. 
    
  • Kaal: 1700g
  • Temperatuurid: 13/ 3/ -2C/ -18 (EN 13537)
  • Värv: hall roosade detailidega
  • Hind: 100 EUR 
 

 

Kuna matkavarustuse kättesaadavusega Eesti poodides on nagu ta on, siis korraldame aeg-ajalt klubi rahvale tellimiskampaaniaid. Kui leiame hea hinna ja kvaliteedi suhtega varustust, mis läbivad ka meie matkapraktikute karmi testimise, siis võtame tootja või tarnijaga kontakti, lepime kokku tarne tingimused, kogume kokku huviliste tellimused ning teeme ühishanke. Koostöös mõne usaldusväärsema Eesti tootjaga oleme ka ise varustust disaininud ja testinud nn R&D by Nipernaadi projekti raames.

Hetkel saab tellida:

NB! Tegemist on ettetellimise kampaaniatega. See tähendab, otsustama peab ette antud aja jooksul, vormistama tellimuse ning maksma kauba eest ka raha ära. Mingit kaubavaru klubi ei soeta.

Kui keegi leiab asjalikku matkatarbe, mis võiks olla kättesaadav ka teistele matkafännidel, siis võiks saata põhjendatud ettepaneku See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Kui asjal on jumet, püüame need oma hankeplaanidesse sobitada.

Vältimaks lume, vee või mistahes prügi sattumist saapasse, kasutatakse matkal torpasid, mida vanem generatsioon vene keele mõjul bahillideks kutsub või mida ka lihtsalt säärekaitsetena tuntakse. Koostöös MATRIXiga oleme välja töötatud  torpamudeli (R&D by Nipernaadi), mida saab Klubi kaudu endale soetada.

 

   
paelaga torpad  

  

  • Torpade alumine osa on tehtud vastupidavast Cordura materjalist
  • Ülemine osa eri värvi hingavast veekindlast 3L materjalist
  • Esiosas on tõmblukk, mida dubleerib tekstiillukk (takjas)
  • All ja üleval on trukid, mis väldivad luku omavolilist lahti minemist
  • Selleks, et saaks ka paksu kindaga lukku lahti tõmmata, on ülemine ja alumine osa varustatud keelekesega
  • Alumises servas on kumm, mis tagab torpa tiheda liibumise vastu saabast
  • Ülaosas tagab torpa püsimise õiges kohas regulaatoriga varustatud kummipael
  • Keskosas asub kumm, mis aitab vältida torpa lotendamist (oluline selleks, et nt kassiga oma torpa otsa ei komistaks)
  • Esiotsas asub konks, mis haagitakse saapa paelade taha
  • Tallaalune kinnitus reguleeritav pandlaga
  • Talla-alust paela saab vahetada

Valikus on 2 suurust - S on paras enamusele naistele ja väiksematele meestele kuni 170 cm, M aga meestele kuni 190 cm. Põhimõtteliselt saab tellida ka suuremad torpad, kuid senine kogemus näitab, et reaalset vajadust selle järgi eriti pole.
Värvused sõltuvad sellest, millist materjali parasjagu laos on. levinumad värvid neoonoranz, sinine.
 
Torpadele on garantii. Kui midagi järgi andma peaks, saab see kiirelt korda tehtud. Ka siis, kui oled ise olnud veidi lohakas ja torpa nt kassiga puruks tõmmanud, saame selle mõõduka tasu eest kenasti ära lappida nii, et asja funktsionaalsus ei kannata. Klubis on siiani kasutusel MATRIXi torpad, millel vanust juba üle kuue aasta, seega on tegemist kaunis kestva varustusega.
 
Peale talvel lumes sumpamise, on need oluline varustuse osa ka suvistel tõusudel üle lumepiiri või ka soodes ja jõgedes kahlamisel. Korraliku saapaga pole mingi probleem nende torpadega ka suvalt jões/soos kahlata, ning vihm ei valgu mööda riideid saapasse.
 
Tellimiseks tuleb saata soov tellimisvormi kaudu. Kirja teel täpsustame, mida täpselt vajad ning kunas need valmis võiks saada. Maili teel saadame ka arve ja kui see õiendatud, siis läheb asi tootmisse. Kohale saadame asja Itella või Omniva postiautomaadiga, mis teeb mõned EURid lisakulu. Saab ka ise järgi tulla Tartusse Oa tn 54.


Hind 60 EUR

 

Õige rõivanumbri leidmisel on abiks allpool toodud juhised.

meestesuurused

Mõõtmisjuhised:

1 - Pikkus
2 - Rinnaümbermõõt - horisontaalselt mõõdetud ümbermõõt rinna kõige kõrgemast kohast.
3 - Vööümbermõõt - horisontaalselt mõõdetud ümbermõõt vöökohast.
4 - Puusaümbermõõt - horisontaalselt mõõdetud ümbermõõt puusa kõige laiemast kohast.

Suurustabelites olevad mõõdud on kehamõõdud sentimeetrites:

suurustetabel

Kazbek (R&D by Nipernaadi)

Kott on välja arendatud koostöös firmaga MatrixPro. Koti kergemaks muutmiseks on eemaldatud kõik mitte hädavajalikud nn mugavuslisad. Kasutusel on kitsamad pingutuspaelad ja pandlad, kasutatakse kergemaid kangaid, kotil puudub vahepõhi ning küljetaskud. Alles on jäetud see, mida kogenud matkaja tegelikult vajab ning kasutab. Seetõttu on seljakoti kaal umbes 30% kergem kui klassikalisel Omega mudelil.

kazbek80

kazbek110 poolprofiil

kazbek110 eest

 

Maht (sõltuvalt mudelist): 110+10, 85+10

Kaal 110L kotil umbes 2,2 kg, väiksematel mudelitel veidi vähem.

Standardvärvid punane/must, punane/hall, tumesinine/hall

Hind:

  • 110L - 275 EUR
  • 80L - 245 EUR

Funktsionaalsed detailid:

  • Kotisuul nööriga kinni tõmmatav veekindel kõrgendussukk, et suurendada vajadusel koti mahtu (kuni10L).
  • Koti suul kompressioonirihm stabiilsuse parendamiseks ning lisavarustuse kinnitamiseks.
  • Kotil on nn ujuv müts, mida saab vastavalt vajadusele tõsta kõrgemale, mistõttu müts jääb korrektselt kõige peale ka siis, kui kõrgendussukk on asju täis.
  • Koti mütsi välisküljel tõmblukuga tasku varustuse tarvis. Tasku seljale saab lasta trükkida oma nime või logo või muu meeldiva pildi, mütsi sees võrktasku.
  • Koti sees salatasku dokumentide ja raha nö vargakindlalt hoidmiseks.
  • Koti toru välisküljel aasadest ja kumminöörist koosnev kinnitussüsteem varustuse kinnitamiseks.
  • Võrktaskud koti külje alaosas, kuhu on mugav panna kas joogipudel, või muud pisiasjad, mis peavad olema käepärast.
  • Mahuregulaatorid, mille abil saab koti kokku tõmmata. Neid saab kasutada ka varustuse, nt suusad, käimiskepid kinnitamiseks koti külge. 110L ja 85L kotil V kujulised.
  • Tugeva tõmblukuga kaarjalt avatav ala osa, pääsemaks otse ligi koti alaossa paigutatud asjadele.
  • Rebenemis- ja kulumiskindel tugevast nailonist või veekindlast polüestrist põhi.
  • Kinnitusaasad käimiskirka või muu lisavarustuse kinnitamiseks.
  • Anatoomiline kahe duralumiiniumist vardaga reguleeritav H kujuline kande- ja toesüsteem, võimaldab õlarihmu kiirelt ja mugavalt suures ulatuses reguleerida.
  • Polsterdatud ja anatoomiline, ventileeriv mitmekihiline seljapadi ja seljapolster.
  • Quad Buckle tüüpi, kahel tasandil reguleeritav ning maksimaalset ühtlast toestust pakkuv ära võetav puusavöö, mille külge saab hõlpsalt kinnitada abikotikesi nagu nt karp fotokale vmt. Kott komplekteeritakse puusavööga, mis vastab koti tellija mõõtudele.
  • Anatoomilise kujuga kanderihmad, mille kõrgust saab sõltuvalt kandjast sujuvalt reguleerida.
  • Kanderihmade rinnaregulaator.
  • Raskuskeskme regulaatorid stabiilsuse garanteerimiseks.

Koti tellimisel tuleks teada anda oma pikkus ning puusaümbermõõt, mille järgi komplekteeritakse koti kandesüsteem vajaliku suurusega puusavöö ja õlarihmadega. 

Telli siit

OmegaPro

Klassikaks saanud matkakott, millel enam kui kümme aastat arengulugu selja taga. Sobib hästi nii tõsiseks matkaks mägedes, kui ka seljakotituristile kus iganes ringi kondamiseks. Kotil on mitmeid mugavuslisasid nagu taskud, vaheseinad jne. Lihtne kasutada ka vähem kogenud matkajal. Valikus on ka lühendatud seljavahega 75 L mudel väikse seljaga inimestele (naised, lapsed).

omegapro75omegapro80

omegapro110

 

 

 

 

 

 

 

Maht (sõltuvalt mudelist): 110+15, 85+15 või 75+10 L

Kaal 110L kotil umbes 3,2 kg, väiksematel mudelitel veidi vähem.

Standartvärvid punane/must, punane/hall, tumesinine/hall

Hind:

  • 110L - 295 EUR
  • 80L - 265 EUR
  • 75L - 245 EUR

Funktsionaalsed detailid:

  • Kotisuul nööriga kinnitõmmatav veekindel kõrgendus, et suurendada vajadusel koti mahtu (kuni15L).
  • Koti suul kompressioonirihm stabiilsuse parendamiseks ning lisavarustuse kinnitamiseks.
  • Kotil on nn ujuv müts, mida saab vastavalt vajadusele tõsta kõrgemale, mistõttu müts jääb korrektselt kõige peale ka siis, kui kõrgendussukk on asju täis.
  • Koti mütsi välisküljel tõmblukuga tasku varustuse tarvis, mütsi siseküljel tõmblukuga avatav sisetasku.
  • Koti sees salatasku dokumentide ja raha nö vargakindlalt hoidmiseks.
  • Koti toru välisküljel aasadest ja kumminöörist koosnev kinnitussüsteem varustuse kinnitamiseks.
  • Võrktaskud koti külje alaosas, kuhu on mugav panna kas joogipudel, või muud pisiasjad, mis peavad olema käepärast.
  • Mahuregulaatorid külgedel, mille abil saab koti kokku tõmmata. Neid saab kasutada ka varustuse, nt suusad, käimiskepid kinnitamiseks koti külge. 110L ja 85L kotil V kujulised, 75 L kotil tavaline üheribaline mahuregulaator.
  • 10 mm laiuse tugeva tõmblukuga kaarjalt avatav alaosa, pääsemaks otse ligi koti alaossa paigutatud asjadele.
  • Kotti kaheks osaks jagav vahepõhi, mida on vajadusel lihtne avada.
  • Rebenemis- ja kulumiskindel tugevast nailonist või veekindlast polüestrist põhi.
  • Kinnitusaasad käimiskirka või muu lisavarustuse kinnitamiseks.
  • Anatoomiline kahe duralumiiniumist vardaga reguleeritav H kujuline kande- ja toesüsteem, mis võimaldab õlarihmu kiirelt ja mugavalt suures ulatuses reguleerida. Kott komplekteeritakse puusavööga, mis vastab koti tellija mõõtudele. 
  • Polsterdatud ja anatoomiline, ventileeriv mitmekihiline seljapadi ja seljapolster.
  • Quad Buckle tüüpi, kahel tasandil reguleeritav ning maksimaalset ühtlast toestust pakkuv äravõetav puusavöö, mille külge saab hõlpsalt kinnitada abikotikesi fotoka või mille iganes tarvis. Saadaval 5 erineva pikkusega.
  • Anatoomilise kujuga kanderihmad, mille kõrgust saab sõltuvalt kandjast sujuvalt reguleerida, saadaval 3 erineva pikkusega.
  • Kanderihmade rinnaregulaator.
  • Raskuskeskme regulaatorid stabiilsuse garanteerimiseks.

Koti tellimisel tuleks teada anda oma pikkus ning puusaümbermõõt, mille järgi komplekteeritakse koti kandesüsteem vajaliku suurusega puusavöö ja õlarihmadega.

Telli siit

Tatonka seljakoti kate

Tagant suletav universaalne seljakoti kate. Matkarajoonis kaitseb seljakotti vihma ja mustuse eest. Saab kasutada nii koti seljas kandmise ajal kui ka laagris seljakott kaitsmiseks öösel. Rajooni sõitmisel saab kasutada transpordikoti funktsioonis. Lennukitranspordil kipub küll kannatada saama, aga natukese teibiga saab funktsionaalsuse taastada. Oludes, kus kogu kola tuleb marsruudile kaasa võtta, hoiab hulka kaalu kokku, kui transpordikoti asemel kate seljakotile ümber tõmmata. Kaks suurust L kuni 80L ja XL kuni110L seljakottidele.

seljakoti kate Lseljakoti kate XL

 

 

 

 

 

 

 

Värvid L - khaki, XL - must

Hind -35 EUR

Telli siit

saapad mustadTäisnahksed matkasaapaid (R&D by Nipernaadi). Saapad sobivad nii kergemaks matkaks, kui ka tõusuks kuni 5000m kõrgustele tippudele. Samas on need head igapäevasteks jalavarjudeks meie tüüpilises "kehvas suusailmas". Saapa suhteliselt laiem liist sobib hästi eestlaste jalakujuga. Saapaid saab eelnevalt proovida Tartus. 6 värvikombinatsiooni kuid kuna partii hakkab lõppema, ei pruugi kõikide numbrite juures kõiki värvikombinatsioone enam saadaval olla.

Kindlaim tee on saapa suurus ja liistu sobivus enne ostu järgi proovida. Vajadusel saab tootmisse võtta ka eritellimuse laiema või kitsama liistuga saabastele, teha standardsuurusest suurema või väiksema saapa või isegi kombineerida saapapaari, kus eri jalgadel on erinev number. Standardvalikus on suurused 36-48.

Proovida saab saapaid Tartus Oa tn.-54. Aeg tuleb kindlasti eelnevalt kokku leppida See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Lisaküsimused saatke Kristelile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Palun pidage täpselt kinni ka proovimiseks kokku lepitud kellaajast!

Värvivalik

Hind 130

EUR

Kui julgete otse ära tellida, siis saate arve ja peale arve maksmist saadame paki teele. Kui aga soovite enne proovida, siis lepime kokku kunas proovima tulete ning kui mudel/liist sobib ja number selge, siis vormistame tellimuse ja arve. Peale arve maksmist laekuvad saapad teie poolt valitud Smartposti või Omniva terminali või tulete neile Tartusse ise järgi. Kampaania kehtib kuni saapaid jätkub.

Telli siit

Mudeli tutvustus

Täisnahkne matkasaabas on mõeldud eeskätt kergemaks või ka tõsisemaks mägimatkaks, mille rajad kulgevad maksimaalselt 5 tuhande meetri kõrguseni. Pealis on õmmeldud täies ulatuses ka Goretexi poolt sobivaks tunnistatud nubuknahast (st et tagatud on naha korralik vetthülgavus ja hingavus).

Tallaks on Frasson 1700 Vibram tüüpi klassikalise mägimatka tald, mille omadusi oleme reaaloludes pikalt testinud. Saadud kogemuse põhjal oleme veendunud, et need sobivad väga hästi mägedes kondamiseks. Veekindluse ja "hingavuse" (niiskuse transpordi saapast välja) tagab SuperTex membraansokk.

Sokimeetodil valmistatud saapa eelis saabaste ees, kus kokkuhoiu eesmärgil on membraaniga vooderdatud ainult pealis, on eeskätt see, et membraaniga on kaitstud ka tallaalune ja kui tallas peaks aja jooksul tekkima leke (mikropraod), siis jäävad jalad kuivaks. Membraansokk aitab ka talla alt niiskust välja juhtida. Kõik saapa kriitilised kohad, kus võiks tekkida membraani kulumine/vigastus, on kaitstud pehme vahematerjaliga, seda ka pealse ja talla ühenduskohtades, mis paljudel ainult pealse membraaniga saabastel on nõrgaks kohaks.

Kõik R&D by Nipernaadi saabastes kasutatavad membraansokid testitakse ning kõik valmissaapad läbivad veepidavuse testi.

Ninaosa ketud protektoriga, mis on kinnitatud liimiga ja lisaks servast ka läbi õmmeldud. Pahkluu on saapas toestatud 6mm vahepolstriga, mis koos nahaga toimib nn „autofitina“, so saabas võtab üpris kiirelt jala kuju ja säilitab selle. Saapa liist sobib väga erinevate jalakujuga inimestele ja kord sisse kantud saabas teenib pikalt ega tekita ville.

Paelutussüsteemis on kasutusel fiksaatorid, mis lasevad saabast nina osast ja pahkluu kohast erinevalt pingutada. See on väga mugav, kui ei taha nt pahkluud piinata tõusul või tasasel maal käies, samas ei taha aga ka, et saabas nõrga pingutamise tõttu loksub (loe: tekitab ville). Samuti püsib saabas jalas isegi siis, kui sõlm peaks mingil põhjusel järgi andma. Paelad on valitud sellised, mis püsivad hästi sõlmes.

Erinevad jalatiste tootjad kasutavad erinevaid jalatsite numeratsioone. Allolevas tabelis on toodud mõned neist ning erinevate numeratsioonide vastavused üksteisega. Õige saapa suuruse valimiseks on vast kõige õigem ära mõõta oma jalatalla pikkus ning see ongi meetermõõdustikus sinu jalanumber.

Inglise (UK) Mehed Inglise (UK) Naised Meetermõõdustik (jalatalla pikkus cm) Prantsuse

.

4

24

37

.

4,5

24,5

37

.

5

24,5

38

.

5,5

25

39

6

6

25,5

39

6,5

6,5

26

40

7

7

26,5

41

7,5

7,5

27

41

8

8

27,5

42

8,5

8,5

28

43

9

9

28,5

43

9,5

.

28,5

44

10

.

29

45

10,5

.

29,5

45

11

.

30

46

11,5

.

30,5

47

12

.

31

47